Rektör Alma, “2030’a Doğru Türk Yükseköğretim Vizyonuna Dair Üniversiteler ile Bölgesel Toplantısı” Katıldı

Yükseköğretim Kurulu tarafından düzenlenen “2030’a Doğru Türk Yükseköğretim Vizyonuna Dair Üniversiteler ile Bölgesel Toplantılar”ın ikincisi Dicle Üniversitesinin ev sahipliğinde Diyarbakır’da gerçekleştirildi.

Rektör Alma, “2030'a Doğru Türk Yükseköğretim Vizyonuna Dair Üniversiteler ile Bölgesel Toplantısı” Katıldı

Yükseköğretim Kurulu tarafından düzenlenen “2030'a Doğru Türk Yükseköğretim Vizyonuna Dair Üniversiteler ile Bölgesel Toplantılar”ın ikinci Dicle Üniversitesi'nin ev sahipliğinde Diyarbakır'da gerçekleştirildi.

Toplantıya YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Mehmet Hakkı Alma ve 37 üniversite rektörü katıldı.

Toplatının açılışında konuşan Özvar, “Yükseköğretim Kurulu olarak ilgili karar alma ve uygulama politikalarında mümkün olan en geniş kapsamlı büyümeyi sağlamayı hedefliyoruz. Belirlenen hedefin başarıyla hayata geçirilmesi için birlikte hareket etmeyi hayati önemde olmayı hedefliyoruz. Bu anlayışın bir sonucu olarak, şu anda ki bütün üniversite rektörlerinin ve temsilcilerinin gösterimiyle 5 ayrı bölgesel toplantı düzenlemesi yapıldı. Bu toplantılar; Hem Yükseköğretim Kurulunun geliştirilmesi, oluşturulması hedef ve görünümlerini detaylı bir şekilde üniversitelerimizle paylaşması hem de üniversitelerimizin bu konularda görüş ve önerilerin yayınlanması için çok faydalı bir platform oluşturacaktır.” ifadelerine yer verdi.

Özvar önümüzdeki yıllarda yükseköğretimde önemli fırsatların yanı sıra ciddi sınavların yaşanacağına dikkat çekerek 2030 vizyonuna göre öne çıkan maddeleri şu şekilde sıraladı:

“Yükseköğretime erişimde ücret politikalarının belirlenmesi:  Öğrencilerin devlet üniversitelerinde parasız okuması, devletimizin en önemli eğitim politikalarından biridir. Vakıf üniversitelerinin paralı okumak zorunda olan gençlerin üniversite öğretimine erişecek ücret politikalarını belirlemeleri,

Yeni eğitim teknolojileri ile geleneksel eğitimin dengelenmesi:  Dengeli bir süreç içinde bu iki geliştirme kanalının ayrılması; hızla kırılan ve genişleyen dijitalleşme mecralarının akreditasyonunun genişlemesinin planlanması,

Kalite güvencesi ve küresel rekabet:  Genişleyen kapasite ile birlikte kalitenin de aynı ölçüde yükseltilmesi, uluslararası görünüm ve yüksek rekabet avantajı konularına odaklanılması. İç kalite yönetiminin de etkin bir şekilde sürdürülmesi.

Akademik motivasyon ve bilimsel üretkenlik:  Bölgenin ihtiyaç duyduğu bütünleşik genç nesillerin yetiştirilmesi, bilim ve teknoloji alanında katmamız, geliştirdiğimiz ortaya koyacağımız standart üretim seviyesiyle doğrudan alakadır. Bilim ve teknoloji alanında küresel rekabette güçlü olmamız bilim insanlarımızın katkıları değerinde olacaktır. Üretkenliğin ve kalitenin daha da yükseltilmesi için gerekli savaşçıların oluşturulması,

Değişen demografik yapı ve üniversiteye erişim talebi:  Türkiye'nin genç nüfus oranında yaşanan azalma nedeniyle gelecekte üniversiteye olan erişim talebi yaşanabilecek değişimya karşı uluslararası öğrenci hareketliliğinden daha fazla ödeme almak üzere çalışılmak üzere; ücretleri, sağlık, kaliteli eğitim, barınma ve güvenlik gibi bu hareketliliği doğrudan ayrıntılarda çözümler sunar,

İstihdama duyarlı programlar:  Hızlı teknolojik değişmeye uygun, yeni ortaya çıkan ve fiyat aralığındaki fiyatların parçalarına dönüştürülmesi, ürün piyasalarında istihdamı kolaylaştıracak, üretim beklentilerini karşılayacak programların ve ekonomik olanların, istihdama dayanıklı olmayan programların maliyetleri,

Sürdürülebilirlik:  Üniversitelerin iklim iklimi ve çevre sorunlarına karşı sürdürülebilirlik eğitiminin müfredatlara entegre edilmesi,

Uluslararasılaşma, üniversite işbirlikleri:  Üniversitelerimizin uluslararası araştırma işbirliklerinde, ortak programlarında ve öğrenci değişimlerinde artış yaşanıyor, birden fazla ülkede yerleşkesi ve programların bulunduğu küresel üniversitelere dönüşmesi.”

Özvar, yükseköğretimin giderek daha geniş kitlelere yayılmasını dünya çapında 250 milyon olan öğrenci işlemlerini 2030'da 380 milyon, 2040'ta ise 600 milyona ulaşabileceğin öngörüldüğünü belirtti.

Yükseköğretimde uluslararasılaşma hedefini hatırlatan Özvar, “Öğrencilerin lisans değiştirilebilmesi ücretlerine ilişkin öngörülebilir bir maliyet tablosunu görmeleri, sürpriz yükleme ücretleriyle karşı karşıya kalmamaları büyük önem arz etmektedir. Aksi durumda yükseköğretim için ortaya koyduğumuz strateji ve hedeflere ulaşmamıza mani olabilir.” dedi.

“Maliyet avantajına sahiptir”

Özvar, “Uluslararası öğrenci hareketinde önemli bir maliyet avantajına yer veriliyor. Bu maliyet zararına çevirmek sorumluluğu üniversitelerimizin üzerindedir. Üniversitelerimizin uluslararası büyüme faaliyetlerinin asgari düzeyde güncellenmesi konusunda dikkatli olmaları gerekir. Ara sınıflara öngörülemeyecek düzeyde yapılacak ücret artışları, uluslararası öğrenci hareketliliğine de fevkalade önemli bir darbe vuracaktır.” tasarruf kullanıldı.

Yükseköğretim Kurulu Başkanı Özvar, Türk yükseköğretim sisteminin küresel ve bölgesel rekabet gücünü artırma ve sürdürülebilirliği için “erişilebilirlik ve kapsayıcılık”, “kalite, üretkenlik ve mükemmellik”, “araştırma ve gelişmişlik”, “uluslararasılaşma” ve “istihdama yeteneği ve hayat boyu öğrenme” gibi özelliklerin düzenli bir şekilde ele alınmasının korunduğu vurguladı.

Özvar, Türkiye'de yükseköğretimin gelecek yıllarda karşı karşıya kalabileceği sınavları başarıyla verebilmek ve üniversitelerin finansal açıdan güçlü olmasını sağlamak amacıyla, bütün karşı tarafta dijital olarak güçlü ve büyük veri, uluslararası tanınmışlık ve saygınlık, girişimcilik ve yenilikçilik, performans ve kalite güvencesi gibi konulara odaklanılarak mücadele etmeyi vurguladı.

Özvar, “Bu toplantıları gerçekleştirmedeki amacımız tüm üniversitelerimize Bluetooth üzerinden geçen inançlarda somut öneriler sunmak, gerçekleştirilebilir çalışmalarla ilgili eylem adımlarını anlatmaktadır. Tüm üniversitelerimizin bu temellerde çalışmasını istiyoruz, bunun sonucunda üniversitelerimizin ulusal ve uluslararası itibarı ve görünürlükte daha iyi bir seviyeye ulaşmasını bekliyoruz.” şeklinde konuştu.

2030'a Doğru Yükseköğretim Vizyonu Toplantısı'na Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar'ın yanısıra Yükseköğretim Yürütme Kurulu Üyeleri Prof. Dr. Naci Gündoğan, Prof. Dr. Erol Arcaklıoğlu, Prof. Dr. Hüseyin Karaman, Prof. Dr. Arif Bilgin, Prof. Dr. Mahmut Ak ile bölgedeki toplam 37 üniversitenin rektörleri katıldı.

Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, oturumun devam eden konuşmasında üniversitelere “Paylaştığımız 2030 vizyonumuzu üniversitelerinizde eylem planına dönüştürün” programında yer aldı.

Üniversitedeki 37 üniversite rektörünün katıldığı toplantıda Yükselöğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar'ın konuşmasının ardından Yükseköğretim Yürütme Kurulu Üyeleri tarafından 2030 vizyonuna günlük sunumlar gerçekleştirilirken çeşitli üniversitelerden akademisyenler vizyona katkı sunma amacıyla sunumlar yaptı.

 

 


Bu gönderiyi paylaş
Labels